آیا بدن فرزندان مادران چاق از پیش برای چاقی و بیماری های متابولیک برنامه ریزی شده است؟

9 ژوئن 2015- شواهد بوضوح نشان می دهد که کودکان والدین چاق مستعد ابتلا به چاقی هستند، این موضوع آنها را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد، اما اینکه چگونه و چرا این اتفاق می افتد، هنوز تحت بررسی است.

در مطالعه ی اخیر شواهدی بدست آمده است که نشان می دهد محیط رحم مادران چاق در دوران جنینی ممکن است سلول های کودک را برای تجمع چربی اضافی و یا بروز تفاوت در متابولیسم، پیش برنامه ریزی کند، این وضعیت می تواند به مقاومت به انسولین منجر شود.

نتایج این مطالعه در هفتاد و پنجمین نشست علمی  انجمن دیابت آمریکا ارائه شد.

دکترKristen E. Boyleاستادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو می گوید:یکی از سوالاتی که نیاز به بررسی دارد اینست که چگونه کودکان مادران چاق در معرض خطر چاقی به عنوان یک نتیجه از عواملی قرار می گیرند که قبل از تولد آنها رخ می دهد؟ در این تحقیق ما مکانیسم هایی که به دلیل تغییرات در رحم مادر بوقوع می پیوندد و ممکن است بدن کودکان را برای افزایش خطر چاقی پیش برنامه ریزی نماید، بررسی نمودیم.

دکتر بویل و تیم او سلول های بنیادی استخراج شده از بند ناف نوزادان مادران با وزن نرمال و چاق را در آزمایشگاه رشد داده و به سلول های چربی و عضله تبدیل نمودند.آنها دریافتند که در هر دو نوع از سلول های فرزندان مادران چاق درصد چربی، 30 درصد بالاتر از سلول های فرزندان مادران با وزن طبیعی است،آنها در ادامه به بررسی داده ها برای بدست آوردن شواهدی دال بر تغییر متابولیسم در این سلول ها پرداختند.

دکتر بویل می گوید: در این مرحله ی ابتدایی از تحقیق هنوز نمی دانیم که چگونه این تفاوت ها در سلول های کشت شده در آزمایشگاه با فیزیولوژی این کودکان پس از تولد همخوانی دارد، اما روشن است که یک میل ذاتی به سمت محتوای چربی بیشتر در سلول های فرزندان مادران چاق وجود دارد. بر اساس مطالعات قبلی ما می دانیم که تجمع چربی در این سلول ها با توده چربی نوزاد در هنگام تولد مطابقت دارد. گام بعدی پیگیری این فرزندان برای بررسی پایداری این تغییرات در بزرگسالی است.

دکتر بویل و تیم او انتظار دارند به زودی اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی استفاده ی این سلول ها از چربی برای تولید انرژی بدست آورند، آنها می خواهند بدانند آیا نحوه ی استفاده ی این سلولها از چربی منجر به تجمع چربی بیشتر در سلول های فرزندان مادران چاق می گردد؟آنها  در ادامه به ارزیابی کامل، متابولیسم سلول های فرزندان مادران چاق برای تعیین التهاب، مقاومت به انسولین و یا تفاوتهای دیگر متابولیسمی در مقایسه با سلولهای فرزندان مادران با وزن طبیعی خواهند پرداخت.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150609102608.htm